fredag 7 januari 2011

I'm in heaven


Marshmallows er vel noe av det desidert beste jeg vet. Så i går da vi så på River Cottage på TV-en og han sa han skulle lage marshmallows datt jeg nesten ut av soffaen! 


Jeg har gjort litt justeringer i den opprinnlige oppskriften..


3 ss (msk på svensk) maizena
3 ss melis/florsocker
2 ts röd konditorfarge
Litt matolje til formen og kniven
33 gram gelatinpulver
2 ts flytende vaniljearoma
750 gram sukker
3 eggehviter


1. Smör formen ca 33 x 33 cm. Bland sammen maizena og malis og dryss på formen.


2. kok opp 180 ml vann og bland i konditorfargen og deretter drysser du på gelatinpuleret og rörer godt til det har löst seg opp. Tilsett to vaniljearomaen.


3. Ta en ganske stor kasserolle, tilsett sukkeret og 375 ml vann. Rör rundt på svak varme til sukkeret har löst seg opp helt. Jeg har 1-6 i styrkegrader på konfyren, jeg löste opp sukkeret på 3. Deretter skrudde jeg opp til nummer 5 når sukkeret hadde löst seg opp, satte i termometeret og vente på at temperaturen skulle nå 122 grader. Du trenger ikke å röre i gryta etter at sukkeret har löst seg opp.


4. Når temperaturen er 122 tar du kasserollen av plata og tilsetter gelatinblandingen mens du rörer til det har blandet seg godt. 


5. Visp sammen eggehvitene en liten stund på lav hastighet i en stor bolle, og rör sakte i sirup-gelatinblandingen. Ta det veldig forsiktig, bare en bitteliten stråle om gangen. Jeg tror jeg brukte mellom 3-5 minutter å helle nedi denne blandingen. Fortsett å vispe en stund till slik at blandingen blir skikkelig luftig og seig klissete. 


6. Hell röra i formen, sett svalt i et par timer. 







7. Ta ut innholdet i formen på en fjöl eller på benken med resten av maizena-melisbalndingen og skjär marshmallowsen i biter. Ta på olje på kniven når det behövs.  Oppbevar marshmallowsen i en lufttett boks eller pose. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar