måndag 22 februari 2010

Jeg tror jeg snakker svensk nå..


Noen ganger lurer jeg på om jeg snakker bra svensk eller ikke. Jeg mener, nå er det ofte så at folk ikke legger like lett merke till att jeg har en norsk brytning. Men med en gang jeg sier at jeg er norsk så tror alle at jeg snaker norsk med dem.. Vel, ikke alle.. Men, jeg får ofte påpeke at jeg snakker svensk, men ja, det finns jo en viss norsk brytning på min "svenska". Eller så sier jeg at jeg snakker "svorska". Men dessverre er det ikke alle svensker som tar den heller.

Det er jo egentlig ganske morsomt å snakke om Norge/Sverige. Nesten alle spörr om det heter "guleböj" (banan), tuttekasse (BH.. tutte = pupp) eller tallefjant (ekorn, tall = furu). Jaja, akkuratt det er jo ikke så morsomt etter 234. gangen, om jeg får påpeke at, nei det heter faktisk BH, akkuratt som i sverige.
Men, det som er moro er at jeg får forklare hvorfor jeg flytta fra verdens beste land, norge, til sverige.
Da får jeg sagt at jeg fant den store kjärligheten - en svenske, og flytta til Sverige. Og ble importert. Og da ler nesten alle! hahahaha. Dette er min "safe-joke" for å si det sånn.. Jeg fikk bruk for den i dag på jobbintervju. Hehe, letter stemningen med en gang.

Min frisör husker meg som "norrmanen som ble importert". Det er egentlig ganske hysterisk.
Haha..

Det er spennende det her. Språk. Svensk. Norsk.

7 kommentarer:

  1. Så vad heter banan på norska då? =)

    SvaraRadera
  2. Yo! "Verdens beste land" a dø. Norge er et høl (Sverige er ikke sååå mye bedre). Kom deg ut og reis litt mer, så forsvinner nasjonalismen fort.

    SvaraRadera
  3. Banan. Fast en del säger Bannan (några dialekter), men det kan ju missförstås med en fråga. bannan kan ju höres ut som "banner han?" (svär han). Knepigt språk..

    SvaraRadera
  4. Men Audun.. I fölge FN er det jo verdens beste land å bo i. :P Skulle veldig gjerne reise mer. *DRÖMME*!

    SvaraRadera
  5. Hejsan o tack! :)
    Kul att du har kikat in på min blogg! Japp, varje måndag redovisar jag hur det går för mig o min viktnedgång - oavsett resultat!
    Och hittills går det bra: -4,6 kg på 7 veckor :)
    Va är det du gör för att gå ner o så? *need some tips ;p*
    Redovisar du dina resultat här på bloggen? :)
    /

    SvaraRadera
  6. Det er bare tull! Den rapporten er basert på skrive- og leseferdigheter, levealder, skolegang og brutto nasjonalprodukt per inbygger. Er det disse tingene som gjør folk lykkelige? Neppe. FN hevder mye rart, også at isbreene i Himalaya vil være borte innen 2035. Ta heller en titt på denne rapporten: http://www.heritage.org/index/Ranking.aspx

    SvaraRadera
  7. Jaja, det er bedre i norge enn mange andre land da.. !
    Jeg trivdes bra der! :) Men det finns sikkert andre land som er bedre å bo i.

    Men å väre lykkelig er jo veldig subjektivt.. :P

    SvaraRadera