lördag 11 juli 2009

Sigrids havrerutor!



Jag älskar att baka och laga mat.

Jag tänkte jag skulle hinna baka lite bröd innan jag åker på jobbet.
Jag har hittat ett jättegott recept på Havrerutor. (Alle hjerters kokebok, Magnusson & Klein 2008)

Jag tänkte denna gången göra om lite på recetet, så nu blir det Sigrids havrerutor. :)

3 dl havregryn
2 dl havrekli + litt till att dryssa på sen
6 + 3 dl vatten
50 g jäst
3 ss rapsolja
2 ss honung
1 ss brödkrydda
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl solrosfrön
1 ts salt
ca 1,5 l vetemjöl


1. Ha hvarekli och havregryn i en bunke. Slå över 6 dl kokende vatten över och låt svälla i några minuter. Bland så inn 3 dl kallt vatten. Låt blandingen avköla sig till 37 grader.

2. Tillsätt jäst, rapsolja, honung, salt, sesamfrön, solrosfrön och krydda.

3. Bland allt gott, tillsätt mjölet lite i taget. Arbeta degen smidig.

4. Täcka till degen och låt den jäsa i 30 min.

5. Kna degen (som vi säger på norska), arbeta med degen på köksbordet och kävla ut den. Lägg degen i en smurt långpanne. Tryck degen gott ut i kanterna.

6. skär ut 30 rutor med en skarp kniv.

7. Jäsa i 30 min.

8. Pensla på lite vatten och dryss över lite havrekli.

9. Gräddas i midt i ugnen i ca 20-25 minuter. 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar