onsdag 20 juli 2011

Modest is hottest!


I find the whole concept of being ‘sexy’ embarrassing and confusing. If I do an interview with photographs people desperately want to change me – dye my hair blonder, pluck my eyebrows, give me a fringe. Then there’s the choice of clothes. I know everyone wants a picture of me in a mini-skirt. But that’s not me. I feel uncomfortable. I’d never go out in a mini-skirt. It’s nothing to do with protecting the Hermione image. I wouldn’t do that. Personally, I don’t actually think it’s even that sexy. What’s sexy about saying, ‘I’m here with my boobs out and a short skirt, have a look at everything I’ve got?’ My idea of sexy is that less is more. The less you reveal the more people can wonder.

Jag gillar Emma Watson. Modest is hottest! Nu har vi kanske inte direkt samma syn på vad som är "anstendig klädsel", men principen är väl lite den samma; man behöver inte visa så mycket hud. Jag tror att när man klär sig anstendigt visar man att man har respekt för sig själv(och kanske respekt för andra?). Pluss, att det visar att man har självförtroende - man behöver faktiskt inte använda sig av sina fysiska attributer för att få uppmärksamhet. Eller det beror väl kanske på vad slags uppmärksamhet man önskar?

En av mina arbetskammerater i Norge berättade om en upplevelse hon hade i Turkiet. Hon var där på semester med sin son och ett gift par. Vaktmästaren/trädgårdskillen kom förbi men tittade inte eller hälsade inte på kvinnorna (som hade på sig bikini..) men hälsade på mannen och sonen ( 6-7 år). Sonen var i poolen och han fick även gå några meter för att kunna hälsa på honnom.
Nu finns det ju lite kulturella skillnader mellan Skandinavien och Turkiet. Jag tror den turkiska mannen låt bli att hälsa på kvinnorna (i bikini) av respekt för dem. Även att kvinnorna i sin tur nästan blev lite arga och kände sig "illa behandlade" eftersom han gjorde ett slags "statement" i att inte hälsa på dem. Jag tror inte att han såg ned på dem eller att han var en "kvinnohatare", han ville helt enkelt inte titta på dem eftersom de var halvnakna. Jag tror nog att mannen hade hälsat på dem om de hade haft på sig mer kläder. Eller vad tror ni?
Jag tror nog även en del av män jag känner som är medlemmar i kyrkan också hade försökt titta bort så mycket de kunde i denna situationen. Jag hoppas iallafall det! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar