måndag 21 november 2011

Uppsatstänk

Det är mycket som händer. Jag är ju i full gång med min uppsats. Jag skriver om kristen barnmusik inom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagers Heliga. Det vill säga den kyrkan som jag själv är aktiv i. Det spennande! Jag är klara med alla mina intervjuer och är nu i delen var jag ska forsöka produsera mycket text. Jag forsöker hela tiden ha detta "forskartänket" och forsöker analysera allt som jag egentligen tar för givet.

En rolig grej. I går sjöng jag och min bästaste sångelev i kyrkan. Vi sjöng "Jag är som en stjärna på himmlen" på tre olika språk. Hon sjöng på svenska och spanska, sen sjöng vi tillsammans på engelska till slut. Det var alldeles underbart. Jag är otroligt stolt av min elev. Hon sjöng superbra och man kunde knappt se att hon var nervös.

Sen här kommer forskarögonen in. Vi fick applåder. I kyrkan. Haha.. Det var ju lite roligt, fast det blev lite konstig stämmning eftersom det inte är vanligt, eller man ska inte applådera på ett sakramentsmöte. Man ska forsöka hålla kvar en god ande. Vi har ju en del nya medlemmar och en del undersökare i kyrkan och för en del av dessa tog ju det som en självklarhet att man ska applådera, tror jag. Vi får väl niga och tacka för komplementen. Men nästa gång hoppas jag bara på en kram efteråt.

Men på julfesten - då hoppas vi på massor med applåder. :)

Det var så konstigt. och bra! Alla som har framfört något in public eller klarat av något har nog känt den härliga känslan man får efteråt. Yes - vi klarade det och vi var bra! Men denna gången så blev det liksom ännu starkare än när det bara är jag som sjunger. Jag var så oerhört stolt av min 13-åriga sångelev! Ni skulle hört henne. Klara rena toner och en härlig utstrålning!  Jag tror kanske det är lite den känslan som föräldrar får när barnen mestrar olika ting - allt från att kunde sitta själv eller börja gå. Känslan är iallafall helt otrolig! Det gör mig så glad!

Nu får jag fortsätta jobba med uppsatsen. Kanska läsa lite litteratur med. Det är inte min favoritsak i världen. Jag tror kanske teorianknytningen i uppsatsen ska vara religionssociologisk, så då är det väl bara börja läsa på om det. :P

Oj, vad mycket detta blev. Om än ingen gidder läsa allt, var det ändå skönt att få det "ned på papper".

Hej och hopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar